Community of Practice

Stine Hertel, artist

Stine Hertel ist Performancekünstlerin, Lichtdesignerin und Technikerin und lebt in Düsseldorf und Frankfurt. Sie betreibt das Projekt „Special Defects“, in dem sie die Performativität von Materialien und Oberflächen erforscht und fehlerhafte Bühneninstallationen baut. Zusammen mit Jan Rohwedder gründete sie die Performance-Plattform Rotterdam Presenta, eine interdisziplinäre Künstler:innengemeinschaft, die an Formaten zwischen Performance, Installation und Konzert, zwischen Happening und Kontemplation arbeitet. 2017 gründete sie zusammen mit Alice Ferl und Bureau Baubotanik das „Theater des langen Jetzt“, eine 100 Jahre dauernde Performance auf einem Stück Brachland in Stuttgart. Ihre Arbeit konzentriert sich auf die Konfrontation von menschlichen und anderen Körpern und auf die Machtverhältnisse zwischen ihnen. Im Jahr 2018 wurde sie mit dem Emerging Performance Artists‘ Award von Düsseldorf/NRW ausgezeichnet.

https://rotterdampresenta.de/

Stine Hertel

Description of current research
My current work focuses on the destabilisation of power relations between human and other bodies by creating encounters with active, challenging materials. I am interested in negotiating and twisting the dominant position of human bodies on the planet and on stage. Part of this work has led me to what I call „special defects“, which are disfunctional, expressive stage installations. In my collective practice with the Platform Rotterdam Presenta, the interest in material presence has recently led to a research and a project on plastic as an icon of (pop) culture and as a political material that shapes ecological and economic processes.

SPECIAL DEFECTS is a department of installational and performative art that explores the performativity of materials and surfaces, looking for their specific dynamics. It often focuses on the potential of disfunctionality and on irreversible movements. Special Defects can be admired or contemplated on, but they tend to develop their own agenda, challenge us or turn against us. So far, the Special Defects department has worked on liquid chocolate, on tinted superabsorber, on styrofoam, threaded rods and on (fake) blood. In the next research, it will focus on movements of growth as a deformation of space and material.